KULIT KERING: APAKAH PUNCANYA?


Semua wanita mengimpikan kulit sihat dan cantik. Jadi, tak hairanlah jika masalah kulit kering menjadi antara hal yang meruncingkan wanita, terutama bagi mereka yang bekerjaya dan lagi membimbangkan yang bakal bergelar pasangan raja sehari.

Jika ditanya kepada mereka yang berdepan masalah ini, sudah tentu banyak cara yang dilakukan untuk mendapatkan kulit sihat. Tambahan apabila ruam, kulit bersisik, mengelupas, kesan penuaan, garis halus dan kedut nampak ketara apabila kulit terlalu kering. 

Di bawah ini antara punca kulit mula jadi kering 

1. Penggunaan Pengdingin Udara
Kekerapan menggunakan pendingin udara menyebabkan risiko kulit kering semakin meningkat. Suhu pendingin udara yang terlalu sejuk boleh menyebabkan persekitaran kurang lembap dan menjadikan kulit mula kering jika terlalu kerap di dalam bilik.

2. Mandi Dengan Air Yang Terlalu Panas
Bila biasa mandi dengan air panas boleh menyebabkan kelembapan kulit hilang. Jadi pastikan air tidak terlalu panas bagi mengelakkan kulit kering dan kelembapakan kulit semulajadi terpelihara.

3. Mandi Lama
Tabiat mandi terlalu lama boleh mengundang risiko kulit kering. Menghadkan masa mandi kira-kira 5-10 minit, jangan terlalu lama.

4. Terlalu Banyak Menggosok Badan
Elak menggosok badan setiap hari menggunakan scrub akan menyebabkan permukaan kulit rosak. Penggunaan alat mandian yang betul  sangat perlu dititikberatkan seperti span yang lembut, fabrik seperti loofah akan menjadikan kulit berasa bersih.

5. Kesan Pengambilan Ubat-Ubatan
Perlu ambil tahu apa yang dimakan dan beri perhatian kepada perubahan kulit setiap masa. Bnayak makan sayur-sayuran dan buah-buahan, mampu mencantikkan kulit dan melembap secara semulajadi

6.Minum Air Banyak
Pastikan minum 8 gelas sehari atau 2-3 liter sangat penting bagi memastikan keadaan kulit tidak kering dan megelupas

7. Faktor Cuaca
Cuaca juga mempengaruhi kelembapan kulit. Kulit akan menjadi kering bila cuaca terlalu panas atau terlalu sejuk. Peluh yang banyak juga akan mengubah kesihatan kulit seseorang.

    
Nota: Jalan mudah bagi mengatasi masalah kulit kering adalah dengan dapatkan shower gel aromatherapy SENSUAL 7ROSE iKonlady yang membantu kulit kekal sihat dan lembap secara semulajadi.

Comments

Popular posts from this blog

7 Sebab Mengapa Pentingnya Untuk Anda Mandi Setiap Hari

Top 11 Bubble Tea Pilihan Untuk Penggemar Boba!

Punca Angin Dalam Badan, Tanda-Tanda & Cara Mengatasinya